Přeskočit: Obsah kurzuPřeskočit: Kup si celý kurz!
 

Kup si celý kurz!

Koupí tohoto online kurzu
vám budou zpřístupněny všechny ostatní studijní materiály -> odkaz ke koupi vede do internetového obchodu Samouk.cz pryč z výukového prostředí.

 
Přeskočit: Informace o dalších kurzech
 
 

*Smysly

Young – Helmholtzova trichromatická teorie

Young si všiml, že míšení modrého, zeleného a červeného světla vede ke vzniku všech známých barevných odstínů. Z toho vyvodil, že vizuální systém obsahuje 3 typy receptorů, z nichž každý je senzitivní vůči jiným vlnovým delkám. Trichromatická teorie byla podpořena výsledky biochemického výzkumu, který dokázal, že v čípcích existují 3 typy pigmentů, které jsou různě citlivé vůči vlnovým délkám.


Heringova teorie protikladných procesů

Tato teorie předpokládá existenci 3 základních receptivních jednotek:

  • jednotka červeno - zelená
  • jednotka modro - žlutá
  • jednotka černo - bílá

Teorie vysvětluje, proč neexistuje právě červeno-zelená, modro-žlutá či černo-bílá barva – jednotky nejsou schopny vnímat obě barvy naráz. Tj. vnímání jedné barvy oslabuje vnímání barvy druhé. Pokud obě barvy stimulují jednotku stejně intenzivně, jejich působení se vyruší a vzniká dojem barvy šedé.

Co tato teorie vysvětlila?

a) Barvoslepost:

  • Trichromati – jedinci s normálním zrakem mají funkční všechny 3 typy receptivních jednotek.
  • Dichromati – jedinci, kteří nedokáží rozeznat červenou od zelené (Daltonismus) či modrou od žluté, mají poškozenou jednu z receptivních jednotek (červeno-zelenou či modro-žlutou).
  • Monochromati – vnímají svět pouze v různých odstínech šedé, mají poškozeny 2 systémy receptivních jednotek (červeno-zelenou a také modro-žlutou)

S poruchami vidění se setkáváme častěji u mužů (8%), než-li u žen (0,03%).

b) Paobrazy:

  • Vnímáme-li delší dobu (30 vteřin) homogenní intenzivní barevnou plochu, uvidíme její barvu ještě chvíli poté při pohledu na neutrální pozadí, tomuto jevu říkáme → pozitivní následný paobraz.
  • Tato barva však rychle ustupuje a to → negativnímu následnému paobrazu, který je již v barvě komplementární, má menší jas a delší trvání.

Vysvětlení paobrazů: Následné komplementární paobrazy – soustředěný pohled na zelenou plochu vede k únavě zelené komponenty dané receptivní jednotky. Přeneseme-li pohled na bílou plochu, která stejně stimuluje jak zelenou, tak červenou komponentu, vyčerpaná zelená komponenta nereaguje, zatímco červená ano, což má za následek vznik slabého načervenalého paobrazu.

 
 
 
Přeskočit: Osobní menuPřeskočit: Kontaktní formulář
 

Kontaktní formulář