Přeskočit: Obsah kurzuPřeskočit: Kup si celý kurz!
 

Kup si celý kurz!

Koupí tohoto online kurzu
vám budou zpřístupněny všechny ostatní studijní materiály -> odkaz ke koupi vede do internetového obchodu Samouk.cz pryč z výukového prostředí.

 
Přeskočit: Informace o dalších kurzech
 
 

*Smysly

Čich (olfakce / odorace):

  • Podnět = molekuly chemických látek rozptýlené ve vzduchu
  • Čichová adaptace je velmi rychlá. Například nový parfém, kterým jsme se navoněli, po chvíli necítíme, ne proto, že již není cítit, ale proto, že se náš čich na tuto vůni již adaptoval.
  • Čichové vjemy vzbuzují libé či nelibé pocity (libost či odpor).

Biologická účelnost čichu:

  • Monitorování okolního prostředí. Například štiplavý zápach, značící nebezpečí, nás informuje, že poblíž hoří a na základě této informace můžeme reagovat – například utéct.
  • Způsob vnitrodruhové komunikace (feromony).

Feromony

Substance vylučované tělem, které jsou určeny k vnitrodruhové komunikaci. Slovo pochází z řečtiny: pherein + hormon (přenášet + stimulovat). Traduje se, že nás značně ovlivňují pří výběru partnera. Jedna studie dokonce potvrdila, že ženám voní pach muže, jehož imunitní systém je značně odlišný od toho jejího. To vše z důvodu, že jejich spojení může vést ke vzniku potomka dobře geneticky vybaveného – zvýšeně odolného.

Chuť (gustace):

Podnět = chemické látky rozpuštěné ve slinách či jiných tekutinách.

Chuťové buňky na povrchu jazyka rozeznávají 4 základní chutě a nejcitlivější k nim jsou v následujících oblastech:

  • Sladkou – na špičce jazyka
  • Slanou – boční přední část jazyka
  • Kyselou – boční zadní část jazyka
  • Hořkou – zadní část jazyka

Chuť je také kromě těchto 4 základních chutí značně ovlivněna teplotou pochutiny – teplý čaj bude chutnat lépe, než-li studený, Naopak teplé pivo bychom asi pili neradi, zato studené je u nás velmi oblíbené.

Biologická účelnost chuti:

  • Přijímání takové potravy, která není škodlivá lidskému organismu.

Chuťové preference se v průběhu života člověka značně mění – v dětství jsou preferovány sladké chutě (biologicky velmi účelné, neboť sladké většinou znamená energeticky hodnotné). V dospělosti člověku chutnají i jídla, která malým dětem připadají odporná, například: špenát, brokolice, olivy, cibule.

 
 
 
Přeskočit: Osobní menuPřeskočit: Kontaktní formulář
 

Kontaktní formulář